Om oss

Kort historik

Studentnytta grundades av Jonas S Nilsson och hans studentkompisar som arbetade som kåraktiva på Mälardalens Högskola och startade detta företag lokalt i liten skala efter deras kårengagemang under augusti 2004 i Eskilstuna & Västerås. De märkte under deras tid som kåraktiva att många företag, föreningar och andra organisationer ville nå ut till vuxna studenter samtidigt som de såg ett stort behov bland sina studiekollegor att komma i kontakt med det lokala näringslivet. Som kåraktiva hade de ett studiepolitiskt ansvar och uppdrag vilket gjorde att de många gånger inte kunde möta det lokala förenings- och näringslivets behov av denna kontakt och koppla ihop dem med studenter.

Till slut tog de dock saken i egna händer och satsade på att starta en internetportal (som från början var www.srabatt.se) för ökad studentnytta och gratis information för studerande om det lokala näringslivet. De visste, eftersom de själva var studenter, att det inte alltid var så lätt att hitta till bra företag med bra priser som helt ny student i en ny stad. Sidans mål blev därför att hjälpa alla nya och gamla studenter att hitta till bra företag genom att samla alla studentvänliga företag, alltså lista de företag som t ex. hade de lägsta priset på orten, någon form av erbjudande eller en studentrabatt eller något annat som man visste var i studenternas intresse. Med tiden utvecklades sidan även till att bli en kanal för employer branding, där man listade attraktiva framtida arbetsgivare för studenter och med den nya mixen av erbjudanden från företag bytte man namn till Studentnytta.se.

Sedan starten har allt gått över förväntan. När Jonas lanserade sidan i augusti 2004 gick besöksantalet snabbt upp till flera tusen unika besökare per månad bara i en enda stad och efter sex månader var fortfarande 90% kvar som besökare. I en undersökning som gjordes i april 2005 hade 90% av de studerande i den utvalda orten kännedom om sidan och över 50% av de tillfrågade använde tjänsten flera gånger varje månad. Trenden har hållit i sig och vi har expanderat med enormt goda resultat i samtliga av våra nya städer där vi har valt att vara aktiva. Jonas ville ta in investerare och vidareutveckla Studentnytta så att studenterna skulle få fler alternativ att välja på. Det var naturligt att söka en samarbetspartner och valet föll på företaget RTM Business Partner, som har hjälpt Jonas i arbetet att utveckla, sälja och marknadsföra Studentnytta. Vi är mycket stolta över Studentnyttas framsteg genom åren och för att tydliggöra vår kontinuerliga utveckling listar vi våra viktigaste marknadsföringsaktiviteter under ”Senaste nytt”.

Studentnytta idag

Sedan början av 2016 ingår Studentnytta.se i företaget Universitetsmedia Gruppen som är proffs på studentkommunikation och har flera olika produkter och tjänster för studenter. Universitetsmedia Gruppen är ett helägt dotterbolag till RTM Media Sales Group och samarbetar med över 30 studentkårer och ett tiotal Universitets- och högskolerestauranger/caféer. Vi är sjukt stolta över vad vi gör!

Allt är faktiskt GRATIS för studenter!



Gratis guide online



Gratis kollegieblock



Gratis guide till det lokala näringslivet genom digitala informationsskärmar inne på skolorna



Gratis pennor

Universitetsmedia Gruppens mål

Vårt mål har formats till att vara en tydlig hjälp för studenter i det dagliga, lokala studielivet! Vi ska bidra med studentnytta genom att hänvisa till studentvänliga företag och framtida arbetsgivare online och via digitala skärmar på skolorna, ge ut gratis kollegieblock och gratis pennor samt skapa effektiva nätverk där vi regelbundet besöker skolor och träffar studenter.

Universitetsmedia Gruppens vision

Vår vision är att vi ska bli störst på studentkommunikation i Sverige!